מזון מאוזן בבתי אבות

צריכה נאותה של רכיבי תזונה, עשויה להקטין את שיעור המחלות הזיהומיות, ולצמצם מקרים של פצעי לחץ הנובעים מהתדרדרות מחלות כרוניות

  • לשמירה על התזונה הנכונה בגיל המבוגר עשויה להיות השפעה ממשית על הבריאות ואיכות החיים, אולי יותר מאשר בכל גיל אחר. אולם דווקא בגיל המבוגר, השמירה על תזונה תקינה היא בעייה קשה יותר, מכמה סיבות:
  • בעיות סוציאקונומיות, עלולות לפגוע ביכולת השגת המזון.
  • בעיות תפקודיות, עלולות לפגוע ביכולת רכישת המוצרים או בתהליך ספיגת המזון.

האכילה נועדה למלא שלשה צרכים של הגוף: פיזיולוגיים, חברתיים ופסיכולוגיים

  • בעיות קוגניטיביות, פוגעות בזיכרון ובכושר השיפוט לגבי מזון.
  • מצב דכאוני, גורם לתזונה לא נכונה ובלתי מספקת.
  • בעיות במערכת העיכול, גוררות ירידה בחוש הטעם והריח, קושי בלעיסה ובבליה, ירידה בצורך לשתות, ירידה בהפרשת רוק, בעיות שיניים, הפרשה מופחתת של חומצה בקיבה וירידה בתנועתיות מערכת העיכול.
  • צריכת תרופות מרובה.

הספקה נאותה של רכיבי תזונה- קלוריות, חלבונים, שומנים, ויטמינים, מינרלים ומים- עשויה להקטין את שיעור המחלות הזיהומיות, לצמצם מקרים של פצעי לחץ הנובעים מהתדרדרות מחלות כרוניות ניווניות. בתי אבות לקשישים ודיורים מוגנים מקפידים על התזונה בצורה טובה יחסית לתזונה עצמאית של הקשיש.

גם בגיל המבוגר האכילה נועדה למלא שלושה צרכים של הגוף: פיזיולוגיים, חברתיים ופסיכולוגים. עם העלייה בגיל, יורדת מסת הגוף ומצטמצמת הפעילות הגופנית. כתוצאה מכך יורדת כמות האנרגיה הדרושה ליום. ירידה זו מלווה גם בירידה בצריכת ויטמיני ומינרלים.

בעקבות הידע שהצטבר על החסרים התזונתיים בקרב אוכלוסיית הקשישים, במיוחד בקרב הקשישים דרי המוסדות, הוקמה במשרד הבריאות ועדה שגיבשה המלצות של תוספת תכשיר מולטיויטמין לקשישים. המלצות אלה הוצגו בכנסים מדעיים ופורסמו בספרות מקצועית  וגם על ידי האפוטרופוס הכללי.

הועדה הגיעה למסקנה שאוכלוסיית הקשישים צורכת כמחצית מהקצובה המומלצת, ולכן המליצה על תכשיר שמכיל מחצית מהקצובה המומלצת של ויטמינים ומינרלים. תכשיר זה מכיל כולין שמוסדות הבריאות האמריקאיים ציינו אותו

כחיוני לגוף בגיל המבוגר. הוא אינו מכיל ברזל, שכידוע מכיל וויטמין C בכמויות גבוהות, העלולות להגביר תהליכי חימצון בגוף. הכולין גם אינו מכיל ויטמין K שעלול להפריע לפעילותן של תרופות נוגדות קרישה, שהשימוש בהן שכיח בגיל המבוגר. אין בו גם קרוטן, רכיב שאינו מומלץ למרבית הקשישים. 

כאשר על אותה צלחת יש דברי מזון בצבעים שונים, סימן שהארוחה מגוונת

כאשר מתכננים תפריט יומי, יש לקחת בחשבון מזונות מכל קבוצות המזון: דגנים ומוצרי מאפה, ירקות, פירות, מזונות עשירים בשומן, מזונות עשירים בחלבון ומעט ממתקים. כמו כן חשוב להקפיד על כמות שתייה מספקת.

ההמלצות:

  1. לגוון את המזונות הנצרכים בכל ארוחה (אגב, כאשר על אותה צלחת יש דברי מזון בצבעים שונים, סימן שהארוחה מגוונת...).
  2. להתאים את כמות המזון היומית לצורכי הגוף (על ירידה במשקל יש לדווח לרופא...).
  3. לשתות בארוחות וביניהן, גם כאשר לא מרגישים צמאים (כאשר צבע השתן בהיר, סימן שנצרכה כמות הנוזלים הרצויה...).
  4. חשוב להגדיל את כמות הסיבים בתפריט היומי (הסיבים חשובים למניעה וטיפול בעצירות והם מצויים בפירות ירקות ודגנים...).

הספקה נאותה של רכיבי תזונה עשויה להקטין את שעור המחלות הזיהומיות

  1. מומלץ שהתפריט היומי יכלול שלוש ארוחות עיקריות ושלוש ארוחות ביניים.
  2. עם הגיל פוחתת חשיבות הדיאטות להורדת רמות הכולסטרול בדם ודיאטות דלות מלח. שכן השפעתן העיקרית היא בצמצום כמות המזון הנצרכת.
  3. חשוב לבחור מזונות עשירים בסידן, כמו מוצרי לב, טחינה סרדינים וכדומה.
  4. לטעם של פעם ולמוצא העדתי שי חשיבות בהתאמת תפריט. שכן לקשישים יש נטייה להרגלי אכילה קבועים. הם נכונים פחות לשינויים ולכן יש לנסות להתאים את התפריט לטעמים ולהרגלים הקיימים.